Leuvense bedrijven starten inzamelactie voor dakloze mensen

Het Belgische Apothekers Forum, CAW Oost-Brabant en Bringme hebben de handen uit de mouwen gestoken om tijdens de feestdagen mensen op te roepen om verzorgingsproducten in te zamelen voor dakloze mensen. Van 17 tot 21 december geeft Bringme zijn Leuvens netwerk met meer dan 10.000 gebruikers de kans om de verzorgingsproducten te doneren in hun box. Het CAW zal de ongebruikte producten onder de vorm van verzorgingspakketten bezorgen aan dakloze mensen.

Voor dakloze mensen is een warme winteropvang en brood op de tafel de eerste prioriteit, vaak ten koste van de eigen gezondheid en hygiëne. Daarom zette het Belgische Apothekers Forum een actie op touw om ongebruikte verzorgingsproducten in te zamelen. Deze actie is gestart op 4 oktober en loopt tot eind december. Om het bereik van de actie te vergroten, werkt het CAW nu samen met Bringme. Vanaf vandaag zullen verschillende organisaties en residenties, waaronder Stad Leuven, Acerta, KBC, De Hoorn en ADD, deelnemen aan de actie.

Doneren in één click

De Leuvense Bringme gebruikers ontvangen deze week een email met een QR-code. Deze scannen ze aan hun box waarna een inzamelcompartiment zich opent waarin ze de ongebruikte verzorgingsproducten kunnen achterlaten. CAW stelt hiermee verzorgingspakketten samen voor de dakloze mensen.

Jo Vandebergh, CEO van Bringme: “De Bringme Box is op zich al de meest duurzame manier om online bestellingen te laten leveren, maar we willen ook ervaren hoe we voor andere maatschappelijk verantwoorde initiatieven de kracht van ons netwerk kunnen inzetten. Door het donatieproces te vereenvoudigen en vlekkeloos te laten verlopen, kunnen we de solidariteit onder de mensen vergroten.”

Opstap naar nationale actie
Indien de actie succesvol is, ambieert het bedrijf begin volgend jaar een grootschalige inzamelactie op touw te zetten die de medewerkers van de meer dan 1.000 bedrijven binnen het Bringme-netwerk zal betrekken.

Het CAW onderstreept het belang van een dergelijke grootschalige inzet voor dakloze mensen: “Persoonlijke hygiëne is een basisrecht van elke mens. Verzorgingsproducten zijn nochtans niet goedkoop. Daarnaast beoogt de actie ook de mensonwaardige situatie van dakloze mensen in de kijker te zetten. Tijdens de winter is het extra belangrijk dat we tegemoet komen aan de behoeften van deze mensen”, aldus Greet Monstrey van CAW Oost-Brabant.

Jo Vandebergh CEO, BRINGME,Ertzberg (BRINGME)
Liesbet Creemers COO
Jo Vandebergh CEO, BRINGME,Ertzberg (BRINGME)
Liesbet Creemers COO
Over BRINGME

Bringme is een Belgisch technologiebedrijf dat de manier waarop we dingen verzenden en ontvangen voorgoed verandert. Dat doet het aan de hand van een netwerk van slimme boxen die gekoppeld zijn aan een mobiele app. Via het door Bringme ontwikkelde Last Inch Operating System (LIOS) is het mogelijk om altijd iets te ontvangen, verzenden, retourneren, uit te lenen of te delen.

De Box functioneert als een mini logistieke hub waardoor bedrijven de logistieke processen van medewerkers en leveranciers volledig geautomatiseerd kunnen laten verlopen.  Koeriers kunnen zowel privé als zakelijke pakketjes in de Box afleveren, medewerkers kunnen ook via de Box hun e-commerce bestelling retourneren, collega’s kunnen dingen overhandigen aan elkaar,…

In residentiële gebouwen fungeert de Box als de brievenbus 2.0 waarmee zelfs minder courante afvalfracties zoals e-waste, spaarlampen, batterijen ed opgehaald kunnen worden.

Het netwerk van Bringme Boxen breidt zich razendsnel uit over België, Nederland, Luxemburg en Groot-Brittannië. Bij honderden bedrijven, appartementen, ziekenhuizen en schoolcampussen maken mensen gebruik van dit Belgische product.

www.bringme.com

jo.vandebergh@bringme.com - Chief Enabling Officer